Annual State of Media in Pakistan Report 2000-01
Issued: May 3, 2001 World Press Freedom Day
Media in Pakistan:

MORE OF THE SAME,
MORE OF THE SHAME
By Adnan Rehmat and Nadeem Iqbal

This report has been produced by Green Press Pakistan

Chapter 1

Print Media: Death of a Journalist and a Mainstream Daily
Between 5 May 2000 and 5 May 2002, the military government made no overt moves to crack down on its critics in the press. However, Pakistani journalists were prone to self-censorship given that they work without constitutional protections or democratic safeguards. 

The government headed by military ruler General Pervez Musharraf sought to create an impression of benign rule during this period. In part, this amounted to conscientiously avoid the bare-knuckle tactics that former Prime Minister Nawaz Sharif used to control the press. 

Despite this, though, the veneer of patience by General Musharraf with his critics seemed to be wearing thin toward the end of 2000 and some of Pakistan’s leading journalists sounded out warnings that a crackdown could be imminent. 

While there was a fair bit of lively debate on the military government’s policies in the English language press, political coverage in the mass circulation vernacular media, especially Urdu, tended to be far more tame. 

As aptly pointed out by the latest Committee to Protect Journalists (CPJ), self-censorship continued in all media, with journalists keenly aware that they work without constitutional protections or democratic safeguards.

Pakistan’s constitution has been suspended since October 1999 when army chief General Musharraf assumed power in a bloodless coup. 

The regime undermined judicial independence last year when Musharraf ordered senior judges to swear a loyalty oath affirming the declaration of a national emergency and promising not to challenge decisions made by him. 

Fifteen judges, including Chief Justice of the Supreme Court Saeeduzzaman Siddiqui, refused to take this oath and were removed from office. Also, Justice Rehmat Hussain Jafri imposed restrictions on media coverage of Nawaz Sharif’s trial. 

Sharif was charged with hijacking and attempted murder based on events immediately preceding the coup when he dismissed Musharraf as army chief while the general was out of the country, and then tried to prevent his commercial flight from landing in Karachi. 

Jafri made the decision to censor portions of the trial at the request of the prosecution, contending that statements made by the defendant were “likely to tarnish and affect the security, integrity, and solidarity of the Islamic Republic of Pakistan.” 

After what was generally considered a show trial, the court sentenced Sharif to life imprisonment. In a surprise move, the military government later pardoned Sharif, on 10 December 2000, exiling him and his family to Saudi Arabia.

There was sporadic violence against journalists throughout the period in contention. The most extreme case was the murder of Sufi Mohammad Khan, a reporter for the Urdu-language daily Ummat. 

He was killed on 5 May 2000 in a small town in the southern province of Sindh, in reprisal for stories he had written on drug trafficking and prostitution in the region. Another alarming attack was the brutal abduction and beating of Shakil Shaikh, chief reporter for the national English-language daily The News.

Around midday on 28 March 2001, five unidentified men in a jeep forced Shaikh’s car to a stop on the Kashmir Highway, less than a mile from the main commercial center of Islamabad. The men forced him into their jeep and drove him to a deserted area on the outskirts of the city.

Shaikh, blindfolded and with his hands bound by rope, was then beaten by his captors for more than three hours. The assailants also kicked Shaikh, stomped on his body, and struck him on the head with the butt of an AK-47.

“You write too much. Now you will not write anymore,” Shaikh’s assailants said repeatedly as they beat him. They also threatened to harm his parents, wife, and children.

After several hours, the men abandoned Shaikh and drove off. He eventually managed to untie himself and found that his car had been left for him nearby. 

Shaikh drove back to his home in Islamabad, but was then taken by ambulance to a prestigious local hospital, where he was admitted. Colleagues who saw him that evening said that, in addition to his physical injuries, he suffered from severe emotional trauma.

Sources at The News said the precise motive for the attack remained unclear, as Shaikh reports on a number of political and military issues. The journalist told colleagues that he was not able to identify his captors.

An unfortunate event in the period under discussion was the closure of the Peshawar-based The Frontier Post daily for publication of a blasphemous letter. 

Even the sister publication of the paper, the Urdu-language Maidan, which had nothing to do with the incident, was forced to shut down. Neither has resumed publication. 

The one-man tribunal of Justice Qaim Jan Khan of the Peshawar High Court, constituted by the government, held four staff members of The Frontier Post responsible for publication of the blasphemous letter, which appeared in the daily.

The judicial tribunal, set up by the North West Frontier Province government following the federal government’s instructions, said the incident took place “due to sheer negligence, rather personal negligence,” of the newspaper’s managing editor, news editor, sub-editor and composer.

The publication of the blasphemous letter in the daily on 29 January 2001 led to the sealing of the newspaper’s offices and printing press. Protesters mostly belonging to religious groups set the daily's printing press on fire.

Seven staffers of The Frontier Post were booked under Section 295 C, also called Blasphemy Law, and other sections such as 295 A and B/505 of the Pakistan Penal Code and 16, Maintenance of Public Order. 

Five of them – news editor Aftab Ahmad, chief reporter Imtiaz Hussain, features writer Kazi Ghulam Sarwar, sub-editor Munawar Mohsin and Wajeehul Hasan, in charge of the computing section – were arrested by the police. 

All except Mohsin have seen been released on bail. The authorities failed to arrest the paper’s managing editor, Mahmood Afridi, and joint editor Jawed Nazir.

While exonerating Hussain, Sarwar and Nazir, the tribunal has held Afridi, Ahmad and Mohsin responsible for publication of the letter, which was blasphemous and derogatory to Holy Prophet Mohammad.

In its 17-page report, the tribunal made special mention of the crippled financial position of The Frontier Post, plus lack of professionalism and efficiency at the daily. 

Quoting some of the 24 witnesses who appeared before it, the tribunal pointed out that there was mismanagement at the newspaper and a single individual had to perform the duties of five to six persons. In addition, it accused the newspaper’s management of being negligent.

The tribunal’s three terms of reference were to probe the circumstances under which the blasphemous letter was published, find out the motive and suggest ways and means to prevent such sacrilegious acts by the print media in the name of press freedom in the future.

Apart from negligence on the part of some of the newspaper’s staffers, the tribunal has not mentioned any motive for publication of the blasphemous letter. 

It has, however, recommended improved working conditions for journalists through implementation of the Seventh Wage Board Award and formation of the Press Council as some of the necessary steps so that newspapers could be managed professionally and recurrence of such incidents could be avoided.

In another serious incident, on 16 July 2000, another Ummat reporter, Abdul Hafeez Abid, was shot by unidentified gunmen in Hyderabad. Abid, a veteran journalist, survived despite bullet wounds to his stomach and neck. 

On 18 May 2000, mobs angered by the murder of a prominent Sunni Muslim scholar attacked the offices of the daily Business Recorder in Karachi, the capital of Sindh Province and Pakistan’s commercial hub. 

Rioters ransacked the newspaper’s offices and set fire to the building. No one was killed in the attack, but the newspaper suffered extensive property damage and was temporarily unable to publish. 

On 6 November 2000, the Karachi advertising office of the national Urdu-language daily Nawa-e-Waqt was hit by a bomb attack. 

Three of the paper’s employees died from injuries sustained in the blast: Najmul Hasan Zaidi, the newspaper’s advertising manager; Ziaul Haq, assistant circulation manager; and Sajid Mehmood, a computer operator. 

The closest the military regime came to an overt attack on the press was a four-hour inspection of the Karachi headquarters of the Dawn Group of Newspapers, which publishes some of Pakistan’s most influential and respected publications, including the English-language daily Dawn. 

On 27 September 2001, an army monitoring team arrived at the newspaper offices to investigate the company’s electrical usage. Soldiers demanded access to all parts of the building, including the offices of editors and reporters. 

The inspection followed a series of complaints by senior officials about Dawn’s political coverage. Journalists at the paper saw it as a punitive raid. 

On 12 September 2000, Dawn had published an article entitled “Free Press: Is Musharraf Having Second Thoughts?” 

In the article, senior correspondent Shaheen Sehbai (currently Group Editor of The News) noted that the chief executive, on a recent visit to the United States, had exhibited a “growing impatience with the Pakistani press...[complaining that] it was irresponsible, corrupt, unpatriotic at times, and not pursuing healthy journalism.” 

In mid-October, Musharraf suggested drafting legislation to punish those who make “anti-state comments.” The proposal followed a controversial speech in London by the leader of the Muttahida Qaumi Movement (MQM), a dissident regional party, and appeared intended to target opposition leaders lobbying for support from overseas. 

But some journalists worried that such legislation would inevitably be used against the press. These fears seemed reasonable, since Pakistan already has strict laws against sedition that have been used to punish journalists writing about politically sensitive subjects.

Legal protections are tenuous at best in most of the country, but journalists are especially vulnerable in Pakistan’s border regions. 

Local journalists reporting from the North West Frontier Province, which borders Afghanistan, said they were regularly harassed and threatened for reporting critically on the policies of that country's ruling Taliban movement. 

These reporters feared publicising their cases because the Pakistani military maintains close links with the Taliban, and because local police and security agents have also been hostile to the press. 

Security concerns intensified after the 1 June 2000 shooting of Mohammad Enam Wak, author of a book entitled “Afghanistan Federalism,” in which he debated the formation of a state on the basis of ethnic identity. 

Unidentified gunmen shot Wak twice in his right arm and once in his abdomen. The attack occurred one month after the book’s publication. 

Journalists were also vulnerable to arbitrary arrest and harassment in the Federally Administered Tribal Areas (FATA), where local authorities exercise unchecked power and normal Pakistani law does not apply. 

Similarly, the uncertain political status of the Northern Areas, adjacent to the disputed territory of Kashmir, has created problems for journalists. 

On 17 October 2000, the deputy commissioner of Skardu banned K-2, one of four major weekly newspapers covering the region, for reporting on a protest demonstration by activists who demanded more rights for the local population. 

On 12 December 2001, five journalists were held in illegal detention by a military officer near Islamabad airport and forced to stand under an open sky for three hours. They had gone there to cover the departure of former premier Nawaz Sharif for a forced exile. 

The journalists were Tanveer Shahzad, photographer of The News, Kamran Khan, cameraman of CNBC in Islamabad, Nasir Khan, photographer of the Associated Press of Pakistan, Mobarik Virk, City Editor of The Nation Islamabad and Shahid Ahmed, senior cameramen of PTV News, Islamabad 

The army officer threatened the journalists with serious consequences and told them that taking pictures of army vehicles was a crime under the Army Act. 

Chapter 2

Electronic Media: Promises Unfulfilled
The electronic media in Pakistan—primarily television and radio—during the period 5 May 2000 to 5 May 2001 was a case of “more of the same” in the sense that it was characterised by several promises by the military government of freeing the air waves for private enterprise.

Not much came out of the promises though, which ranged from assurances of allowing private radio channels and television stations to broadcast and telecast current affairs programmes including independent news.

During this period, however, there was plenty of activity that signified a measured change in official control of information through the various electronic media.  

For one, there was a proliferation of cable channels in the country, which brought huge segments of Pakistan’s population under this accessibility net, thereby altering the face of information inflow in Pakistan dramatically. For another, there was a welcome opening up of the government-controlled television.   

State-Run TV Opens Up 

The gradual, albeit controlled, opening up of the state television, which for the first time since the military seized power in October 1999, allowed diverse political views to be aired on Pakistan Television (PTV), was a significant development.  

The PTV began airing live programmes that covered a broad range of public interest issues in which experts and people from a cross section of the professions gave diverse opinions. 

These opinions also included a fair bit of criticism of government policies, something rare on the officially controlled electronic media. Of special significance was a weekly programme titled “Mukalima” or “Dialogue.” This was a live programme that aired every Friday evening after national news Khabarnama. 

Leaders, including chiefs, of various political parties – both mainstream and marginal – were invited to speak on such contentious issues as whether the constitution of the country is relevant, the state of the federation and provincial autonomy.   

Views – which couldn’t be diluted or curbed because the programme was live, thereby giving it credibility – of all kinds came from the politicians, most of them heavily critical of the military government and its policies and perceived intentions. 

While this may be a good start, given that the grassroots democracy plan – or devolution plan as it is also called – the role of electronic media in view of the low rate of literacy at the districts level needs open recognition and greater freedom and autonomy. 

Only private radio and television channels can create the deep penetration needed by the people to increase awareness about the issues that directly affect them at the local level on the detailed aspects of the development needs and priorities. 

Cable Explosion 

As for the explosion of hundreds of cable channels into Pakistani homes, dozens of them Indian channels including those dealing with current affairs, the development wasn’t without its share of dramatics and struggles. 

In June 2000, a string of religious movements in Pakistan launched a campaign against cable television operators, which were authorised by the federal government at the beginning of the year. 

To stir up their supporters against what they saw as ‘vulgar and obscene’ television programmes, the religious leaders issued a fatwa calling on all Muslims to “rise up against the devil” represented by cable operators. 

The Pakistani religious movements have the power to impose some of their points of view on local authorities, alternating political pressure, threats, demonstrations and acts of sabotage. 

So intense was the battle for the right to have cable channels by private citizens and the religious groups’ demands that they close down, that comical scenes were witnessed. 

The administration, fearing a law and order situation because of resentment by the powerful local religious leaders had sealed the networks of six cable operators in the Hayatabad township of Peshawar, the provincial capital.

The private cable networks were closed down for allegedly promoting “obscenity and immorality” after Governor North West Frontier Province Lt Gen Mohammad Shafique, who has since resigned, announced his intention to ban the cable networks while addressing a meeting of religious leaders. 

“I order the closure of cable television networks in the province from today,” he was reported as saying in national press. 

However, the very next day, after the federal government reportedly expressed displeasure over the development, the spokesman for the provincial government clarified that the governor had referred to illegal and pirate networks and not authorised networks.

The owners of the six networks approached the Peshawar High Court and maintained that the federal government licenses cable television networks and the provincial government does not have the authority to suspend their operations. The court upheld their stance. 

All the cable operators were authorised and licensed by the Pakistan Telecommunication Authority (PTA) in May 2000.

The government is also contemplating whether private television cable operators be supervised by an autonomous regulatory authority or to continue them to be controlled by the Pakistan Telecommunication Authority.

Cable Media Monopoly?

The classic case of monopolisation of this kind of electronic media seems to be taking place in Pakistan. 

The Jang Group of papers (which includes, among others, Urdu daily Jang and English daily The News) is currently engaged in a battle to become Lahore’s biggest cable operator after becoming Karachi’s leader. 

Insiders say that the Jang Group has 101 pseudo firms dealing in cable operations in its objective to become the country’s ‘cable king.’ It, however, finds hard obstacles in the shape of former politician Salman Taseer, whose firm HBFO is Lahore’s leader.  

In Karachi also, the Jang Group is not very comfortably placed. It is reportedly locked in a legal battle with its rival group, the Dawn Group of Publications, to cover as much of the city – Pakistan’s largest and most populous – as possible with cable.

The Cable-TV War 

Meanwhile, Pakistan’s small-time, fledgling cable operators and foreign satellite channels are proving ferocious revenue predators for the mammoth state-owned PTV, the Dawn newspaper reported. 

On the quick heels of PTV viewers, advertisers are turning to these emerging monopolists of the mini-screen as the state-run viewership steadily dwindles, it said, adding that surveys establish beyond doubt the flight of viewership from all the three PTV channels. 

Interestingly, most of the private cable operators do not relay PTV and PTV-3 channels, carrying only the satellite-based PTV World signal. According to independent estimates, nearly 55 per cent urban viewers have migrated to the cable networks. 

Freer Electronic Media

At the beginning of the year 2001, there was increasing evidence that the military government was becoming aware of the need to open up the electronic as well as other forms of the media.   

Military ruler General Pervez Musharraf on 16 January 2001 called for facilitating free flow of information and directed the Ministry of Information and Media Development to re-orientate its role from that of a regulator to a facilitator.

“The ministry should work to create an environment favourable for the development of print and electronic media in the country,” Dawn newspaper quoted him as saying while reviewing recommendations of task forces on the role and performance of the ministry, its attached departments and corporations.

However, instead of stressing on the need for independent assessments, General Musharraf, as expected, emphasised the need for the projection of Pakistan on the state-run electronic media as “a modern and progressive Islamic state.”

He also did not fail to stress that Pakistan’s “national strategic interest should be projected with particular focus on the country’s principled stand on Kashmir.”

Private TV and Radio Channels

Official confirmation that the government is considering regulating private television and radio channels came during mid-2000 with the queerly named Regulatory Authority for Media Broadcasting Ordinance (RAMBO). 

The ordinance mandated applications for licences from private parties for radio and TV stations in different categories, including local community-based stations, special subject stations, provincial-scale stations, national-scale stations and international-scale stations.

The reiteration of the pledge came on 19 February 2001 when Secretary Information Anwar Mahmood said an ordinance to this effect would be promulgated soon.

He, however, betrayed a hint of how sincerely the government viewed the idea of private electronic media organisations when he said at a book launching ceremony: “There is hardly any potential for television channels in the private sector.”

More than 25 applications for setting up radio stations in different parts of the country are pending with the ministry. Similarly about 10 private groups are interested in their own television channels but none have been awarded a license yet. 

While the Ministry of Information has recommended a level playing field so that PTV can compete with private channels, there has not been an announcement to this effect so far. 

Stricter Censor Policy 

There was also ample evidence that the government was hardening its censor policies for state television after the PTV censor body was reconstituted with the official mandate to “ensure religious, national, cultural, moral and ethical values are the essence of the national electronic media.”

The PTV in January 2001 convened a conference of all its general managers and private producers where they were directed to strictly comply with the new official censor codes.

Private Views on State TV

The government allowed a limited auctioning of the airtime on state television for the private sector. One example is a slot bought by the owners of the Urdu newspaper group Khabrain. 

It daily runs a 2-hour (1 pm to 3pm) programme called Kisan Time. It is not a current affairs programme but purely a commercial venture aimed at tapping the vast pesticide advertisement market for the country’s farming community.  

Conclusion

All in all, it was a mixed year for electronic media in Pakistan – heralding much promise but in the end, found wanting on the pledges. 

___________________________________________________________________ 
Author contacts: 

Adnan Rehmat


Nadeem Iqbal

adnan@internews.org


nadympak@hotmail.com
